تجویز و تنظیم سمعک در منزل

تجویز و تنظیم سمعک در منزل

برای دریافت خدمات تجویز و تنظیم سمعک با کلینیک ملاصدرا در ارتباط باشید. همچنین شما می توانید خدمات سمعک را نیز در منزل خود دریافت کنید.

شرایط متفاوتی وجود دارد که بر اساس آن ممکن است بیماری که به هر دلیلی به ارزیابی شنوایی و یا تجویز سمعک نیاز دارد،

نتواند به کلینیک های ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک مراجعه کند. مثلا در شرایطی که بیمار تحت جراحی مغز و اعصاب قرار گرفته است، ارزیابی شنوایی بسیار مهم است اما به دلیل وجود محدودیت هایی در دوران نقاهت، ممکن است بیمار نتواند به کلینیک ادیولوژی مراجعه کند. یا مثلا بیماری که به دلیل کهولت سن و محدودیت های حرکتی نمی تواند در کلینیک های ارزیابی شنوایی حضور پیدا کند. در این شرایط میتوان فضایی را فراهم آورد که در آن به جای مراجعه ی بیمار به کلینیک، ادیولوژیست بر بالین بیمار حاضر شده و ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک در منزل را انجام دهد. کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا از مدتی پیش شرایطی را فراهم آورده که مطابق با آن، چندین ادیولوژیست مجرب و با امکانات کامل، آمادۀ خدمت رسانی بصورت هوم ویزیت (ویزیت بیمار و تجویز سمعک در منزل) به کاربران محترم می باشند. کاربران می توانند در هر کجای شهر تهران با کلینیک تماس گرفته و هماهنگی های لازم جهت مراجعه ادیولوژیست به منزل شان، ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک در منزل را انجام دهند.

تجویز سمعک در منزل

تجویز سمعک در منزل

خدمات تجویز و تنظیم سمعک در منزل در کلینیک ملاصدرا

کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا واقع در شهر تهران از مدتی پیش و همزمان با شیوع ویروس کرونا شرایطی را فراهم آورده که مطابق آن، بیماران ساکن در شهر تهران و حومه که به هر دلیلی نمی‌توانند جهت ارزیابی شنوایی و یا تجویز و تنظیم سمعک خود در کلینیک های شنوایی حاضر شوند،بتوانند با هماهنگی قبلی، ادیولوژیست را به منزل خود برده و از انواع خدمات ارزیابی شنوایی و تجویز و تنظیم سمعک در منزل خود استفاده کنند.

برای تجویز سمعک در منزل چه مراحلی باید انجام شوند؟

تجویز سمعک بطور کلی شامل ۴ مرحله ی اصلی ارزیابی شنوایی، مشاوره، قالب گیری و تنظیم و تحویل سمعک است که بطور خلاصه به شرح این مراحل می پردازیم:

۱٫ اولین مرحله ارزیابی شنوایی است که طی آن ادیولوژیست به وسیله ی تست های مختلف متوجه می شود که میزان کم شنوایی بیمار و شکل آن به چه صورت است. این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که یک سمعک مناسب سمعکی است که دقیقا مطابق با میزان و شکل کم شنوایی بیمار تجویز شده باشد. در این مرحله اگر بیمار بجز کم شنوایی مشکل دیگری از جمله وزوز یا حساسیت های گوشی داشته باشد نیز مشخص می شود.

۲٫ دومین مرحله، مرحله ی مشاوره ی تجویز سمعک است که در آن پس از مشخص شدن میزان کم شنوایی و شکل آن، ادیولوژیست سمعک مناسب بیمار را انتخاب کرده و درباره ویژگی های آن با بیمار صحبت میکند و اگر نیاز باشد، تغییراتی در ویژگی ها و تکنولوژی بکار رفته در سمعک انجام میگیرد.

۳٫ مرحله سوم قالب گیری است. در این مرحله با استفاده از خمیر های مخصوص قالب گیری، قالب گوش بیمار گرفته می شود تا ساخت سمعک بر اساس آن انجام گیرد.

تنظیم سمعک در منزل

۴٫ مرحله ی چهارم و آخر نیز تنظیم و تحویل سمعک است. سمعک ساخته شده، بر روی گوش فرد قرار گرفته و مطابق با ویژگی های شنوایی اش تنظیم میگردد. معمولا بیمار یک هفته از سمعک استفاده میکند و مجددا برای تنظیم سمعک مراجعه میکند. اگر در این مدت مشکلی وجود داشت، باید توسط ادیولوژیست حل شود

اهمیت تنظیم سمعک به صورت اصولی و استاندارد

یکی از مواردی ممکن است وجود داشته باشد این است که گاهأ بیمار هزینه ی بسیار بالایی بابت یک سمعک بسیار پیشرفته و هوشمند می پردازد اما بدلیل ناآشنایی ادیولوژیست به تنظیم سمعک مورد نظر، بیمار فقط از یکسری امکانات محدود سمعک استفاده می کند. در واقع، تنظیم سمعک در هر صورت کاری بسیار تخصصی است و تنظیم سمعک های جدید و امروزی نیازمند تجربه و دانش بسیار بالایی می باشد. علاوه بر استفاده از امکانات و تکنولوژی ها، اگر سمعک بصورت اصولی تنظیم نشود، نه تنها کمکی به مشکل کم شنوایی بیمار نخواهد کرد بلکه میتواند باعث آسیب به سیستم شنوایی نیز بشود. بهترین کار جهت تنظیم سمعک، مراجعه به کلینیک های ارزیابی شنوایی و تنظیم سمعک که توسط ادیولوژیست اداره می شوند، می باشد.

آیا تجویز سمعک در منزل امکان پذیر است

آیا امکان تجویز سمعک در منزل وجود دارد؟

بله. همانطور که در بالا اشاره کردیم تجویز سمعک شامل ۴ مرحله ی اصلی ارزیابی شنوایی، مشاوره ی سمعک، قالب گیری گوش و تنظیم و تحویل سمعک می باشد که هر ۴ مورد در منزل قابل انجام می باشند. ادیولوژیست به منزل بیمار مراجعه کرده و در مرحله ی اول، ارزیابی شنوایی بیمار را به وسیله ی دستگاه انجام می دهد. پس از مشخص شدن نوع و میزان کم شنوایی بیمار، نوبت به مرحله ی مشاوره ی سمعک می رسد. در این مرحله ادیولوژیست درباره سمعک مناسب برای بیمار، سبک زندگی او، انتظارات وی از سمعک و وضعیت اقتصادی اش اطلاعاتی کسب می کند و بر این اساس سمعک مناسب بیمار را به وی معرفی خواهد کرد. در مرحله ی سوم تجویز سمعک در منزل، ادیولوژیست به وسیله ی خمیر قالب گیری، قالب مخصوص گوش بیمار را گرفته و برای ساخت سمعک مطابق با قالب آن را به کلینیک خود می برد. قالب گیری مرحله ی بسیار مهمی است و باید با دقت و وسواس فراوان انجام گیرد تا سمعک دقیقا برای بیمار فیت باشد. پس از آماده شدن سمعک، ادیولوژیست جهت تنظیم اولیه سمعک، مجددا به منزل بیمار مراجعه می‌کند. سمعک را مطابق با میزان کم شنوایی بیمار تنظیم کرده و نکاتی را در رابطه با نگهداری از سمعک نیز گوشزد می کند. نکته بعدی آن است که ادیولوژیست پس از گذشت یک هفته مجددا به منزل بیمار مراجعه کرده و از او درباره سمعک نظر خواهی میکند و اگر موردی در سمعک وجود داشته باشد که باعث آزار بیمار شود، آن را رفع خواهد کرد.

چه افرادی به تجویز سمعک در منزل نیاز دارند؟

در شرایط اپیدمی ویروس کرونا ممکن است تعداد زیادی از افراد تصمیم بگیرند که به جای مراجعه به کلینیک های ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک و منتظر ماندن در محیط های این چنینی،ادیولوژیست را به منزل آورده و کارهای مربوط به ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک را در خانه خود انجام دهند اما بجز در این شرایط، در شرایط معمول نیز ممکن است برخی از افراد نتوانند به کلینیک های ارزیابی شنوایی مراجعه کنند.
* مثلا بیمارانی که تحت عمل های جراحی مغز و اعصاب قرار گرفته اند، پس از مدتی باید از نظر شنوایی ارزیابی شوند اما ممکن است به دلیل محدودیت های دوران نقاهت نتوانند از منزل خود خارج شوند و بالطبع ترجیح می‌دهد که این کار بصورت هوم ویزیت انجام شود.

فرآیند تجویز سمعک

* دستۀ دیگر، افرادی هستند که بدلیل کهولت سن و یا محدودیت های حرکتی، خروج از منزل و مراجعه به کلینیک برایشان مشکل است و این افراد نیز ترجیح می دهند که در خانه و بصورت هوم ویزیت از خدمات کلینیک های ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک استفاده کنند.

* کودکان و نوزادان نیز دسته ی دیگر از افرادی هستند که والدین آنها ممکن است تمایل داشته باشند که جهت رعایت بهداشت و نیز حفظ آرامش کودک، خدمات شنوایی را بصورت هوم ویزیت دریافت کنند

سوالات متداول درباره ی تجویز سمعک در منزل

آیا تمام کلینیک های ارزیابی شنوایی، قادر به اجرای هوم ویزیت هستند؟
معمولا اکثریت کلینیک های ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک دارای نیرو های مشخص برای انجام هوم ویزیت می باشند اما بهتر است قبل از هر گونه تصمیم گیری، با کلینیک مورد نظر تماس گرفته و از داشتن نیروی انجام هوم ویزیت اطمینان حاصل کنید.
کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا واقع در شهر تهران، دارای چندین نیروی مجرب با دستگاه های بسیار پیشرفته و دقیق بوده که در شهر تهران و حومه قادر به خدمت رسانی بصورت هوم ویزیت می باشند.

سمعک در منزل

در جلسات هوم ویزیت ارزیابی شنوایی انجام چه تست هایی امکان پذیر است؟
انواع تست های مربوط به ارزیابی شنوایی از جمله ادیومتری، تیمپانومتری، ABR و تمامی مراحل مربوط به تجویز سمعک در جلسات هوم ویزیت قابل اجرا می باشد.

..
.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

ساکشن گوش یا شستشو | کدام بهتر است؟

ساکشن گوش یا شستشو | کدام بهتر است؟

شستشوی گوش یا ساکشن آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز ...

9 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
پیرگوشی چیست؟علائم و روش درمان آن

پیرگوشی چیست؟علائم و روش درمان آن

کم شنوایی مربوط به سن یا پیرگوشی Presbycusis یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن رخ می‌دهد و ...

29 مارس 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها