تست های ارزیابی شنوایی و ادیوگرام چکار میکنند ؟

تست های ارزیابی شنوایی و ادیوگرام چکار میکنند ؟

تست شنوایی ارزیابی حساسیت حس شنوایی فرد را ارائه می دهد و اغلب توسط شنوایی شناس و با استفاده از شنوایی سنج انجام می شود. شنوایی سنج برای تعیین حساسیت شنوایی فرد در فرکانس های مختلف استفاده می شود. تست های شنوایی دیگری نیز وجود دارد، به عنوان مثال، تست وبر و تست رین.

کشف کاهش شنوایی به ویژه در خودتان ممکن است قدری دشوار باشد. بسیاری از مردم علائم این عارضه را نادیده می گیرند و هنگامی که در نهایت عمق مسئله را کشف می کنند، شوکه می شوند. اگر اغلب اوقات از مردم می خواهید که سخنانشان را تکرار کنند، درک درستی از سخنان اطرافیانتان در محیط های پر سر و صدا ندارید، یا برای واضح شنیدن صدای تلویزیون یا تلفن خود مجبور به افزایش صدای آن ها هستید، ممکن است مبتلا به یکی از انواع کم شنوایی باشید.

 

قبل از اینکه بتوانید مشکل را رفع کنید، باید این مشکل به درستی توسط تست ارزیابی شنوایی کشف شود. تست ارزیابی شنوایی (ادیومتری) روشی است که به متخصصان شنوایی شناس (ادیولوژیست) اجازه می دهد که درک درستی از سطح شنوایی شما داشته باشند.

 

یک تست ارزیابی شنوایی چگونه عمل می کند؟

گام های متعددی در یک تست ارزیابی شنوایی وجود دارد؛ هر چند تنها تعداد محدودی از این گام ها ممکن است برای شنوایی سنجی شما کافی باشد. متخصص شنوایی شناس ممکن است وضعیت مجرا و پرده گوش شما را با وسیله ای به نام اتوسکوپ ارزیابی کند تا از نبود هرگونه جسم خارجی در آن اطمینان حاصل کند. سپس شنوایی شما ارزیابی خواهد شد.

ارزیابی شنوایی

ارزیابی شنوایی

 

برای انجام این تست، یک جفت هدفون روی گوش های شما قرار خواهد گرفت. این تست توانایی شما را در شنیدن فرکانس های مختلف می سنجد. اصوات مختلف پخش می شوند و در نهایت نتیجه تست تعیین می کند که شما تا چه اندازه آن ها را شنیده اید. تست گفتاری نیز مشابه همین تست است، تنها با این تفاوت که این بار اصوات گفتاری برای شما پخش می شوند و سپس از شما درخواست می شود تا آن ها را تکرار کنید.

معمولاً این تست با کلماتی دارای حروف صدادار انجام می شود. ناتوانی در شنیدن اصوات صدادار نشانه ای از کاهش شنوایی در فرد است. اگر شما دچار کاهش شنوایی شده باشید، در شنیدن اصوات آرام دچار مشکل خواهید شد. هرچند برخی از افراد تنها در درک گفتار مشکل دارند و به هیچ عنوان دچار کم شنوایی نیستند. این تست به شنوایی شناس کمک می کند تا تفاوت این دو را متوجه شود.

 

ادیوگرام چیست؟

ادیوگرام یک طرح گرافیکی است که سطح شنوایی شما را نشان می دهد. این تست شکلی کاملاً گویا به فرد ارائه می دهد، بنابراین درک مفهوم آن آسان تر از نتایج تست های دیگر است.

این طرح که دارای شدت و فرکانس صدای ارسالی (با واحد هرتز) به گوش شماست، دو جدول دارد که سطح شنوایی شما را در هر دو گوش نشان می دهد. این دو جدول در افراد مختلف بنا به سطح شنوایی آنها متفاوت است.

نتیجه تست ارزیابی شنوایی

ادیوگرام

چگونه از یک ادیوگرام سر در بیاورم؟ 

هرچه خطوط ادیوگرام شما از محور عمودی به سمت پایین حرکت می کنند، بدین معنیست که شما کمتر قادر بوده اید اصوات پخش شده را بشنوید. شنوایی دو گوش شما بنا به نوع کم شنوایی ایجاد شده می تواند به یک میزان کاهش یافته باشد یا یک گوش نسبت به گوش دیگر دارای شنوایی کمتری باشد. انواع کم شنوایی به درجات ملایم، متوسط، شدید و عمیق دسته بندی می شود. اگر شما قادر به شنیدن اصواتی با شدت ۰ تا ۲۵ دسی بل بودید، شنوایی شما در محدوده نرمال است، اما شنیدن صدایی با شدت حداقل ۳۰ دسی بل ممکن است نشان دهنده افتی ملایم باشد. کم شنوایی عمیق زمانی رخ می دهد که شما تنها قادر به شنیدن شنوایی اصواتی با شدت بیش از ۹۰ دسی بل باشید.

 

چرا باید تست ارزیابی شنوایی انجام دهم؟     

انجام دوره ای تست های ارزیابی سلامت، توصیه ای است که تمام پزشکان متخصص به مراجعین دارند. زیرا این ارزیابی ها می توانند باعث پیشگیری از بروز بسیاری بیماری ها، درمان به موقع آنها و جلوگیری از پیشرفت روند آن ها شوند.

 

سلامت شنوایی شما حائز اهمیت بسیار زیادی است به خصوص اگر مکرراً در معرض اصوات بلند قرار می گیرید. انجام تست ارزیابی شنوایی می تواند به شما کمک کند کاهش شنوایی تان را پیش از آن که کیفیت زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد، شناسایی کنید. همچنین این تست می تواند به شما کمک کند تا در زمینه استفاده یا عدم استفاده از سمعک، انتخاب درست را انجام دهید.

انجام تست های ارزیابی شنوایی به صورت دوره ای و تهیه پرونده سلامت شنوایی فردی از مهم ترین کارهایی است که تمام افراد خانواده از کودکان گرفته تا والدین باید آن را جدی بشمارند، چرا که پرونده سلامت شنوایی می تواند روند تغییرات وضعیت شنوایی فرد و هرگونه مخاطره احتمالی موجود در محیط زندگی آن ها را به وضوح نشان دهد و آنان را از امکان بروز هرگونه آسیب شنوایی در دراز مدت مصون کند.

کلینیک ملاصدرا مرکزی مجهز به تمام دستگاه ها و متدهای ارزیابی شنوایی، تعادل و تجویز سمعک است که با مراجعه به آن می توانید تمام ارزیابی های لازم جهت اطمینان از سلامت گوش های خود را انجام دهید و از مشاوره متخصصان مرکز برای حفظ سلامت شنوایی خود در دراز مدت بهره مند شوید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]