تاریخچه سمعک؛ چه کسی سمعک را اختراع کرده است؟

تاریخچه سمعک؛ چه کسی سمعک را اختراع کرده است؟

سمعک تاریخچه ای طولانی دارد و قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می رسد. اما چگونه فناوری سمعک به اینجا رسیده که و چگونه روز به روز رو به جلو حرکت می کند؟

شنوایی اولین حسی است که در انسان به وجود می آید و آخرین حسی است که در او از بین می رود. با این وجود ما هنوز هم در مورد نحوه کارکرد گوش و اینکه چگونه باید از پس کم شنوایی بر بیاییم، در حال یادگیری هستیم و هنوز اسرار بسیاری در این مورد برایمان پوشیده است.

تاریخچه سمعک

سمعک های اولیه

فناوری دیجیتال، علم شنوایی شناسی (ادیولوژی) را با تغییرات بی حد و حصری مواجه کرده است. در واقع دیجیتال به ما این امکان را داد تا فراتر از آنچه که فکر می کردیم ممکن است به بهبود وضعیت کم شنوایی افراد مبتلا امیدوار باشیم. با این حال مطالعات همچنان برای بهبود درک ما از ساختار و عملکردهای گوش و مغز انسان ادامه دارد.

دنبال کردن خط تولید سمعک از ابتدا تا به امروز می تواند ایده های بسیاری در مورد چگونگی بهبود کیفیت آن به ما بدهد. جالب است بدانید، تاریخچه سمعک موضوعی بسیار غنی است و چیزهای زیادی برای آموختن درباره سیر تحول سمعک از نسل های ابتدایی تا رسیدن به تکنولوژی فوق پیشرفته امروزی در آن وجود دارد.

سمعک چه زمانی اختراع شد؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی به نوع سمعک شما بستگی دارد. سمعک یک اصطلاح گسترده است که می تواند تمامی لوازم مورد استفاده جهت تقویت شنوایی را در طول تاریخ شامل شود. اما شاید بیش از ۱۰۰ سال نباشد که سمعک اختصاصاً به دستگاه کوچکی که روی گوش یا داخل مجرای گوش قرار می گیرد و برای جبران کم شنوایی استفاده می شود، گفته می شود.

با توجه به تعریف گسترده ای که حالا درباره سمعک می دانید، باید خدمتتان عرض کنم که اولین سمعک ها از شاخ حیوانات ساخته شدند و تاریخچه استفاده از سمعک به زمان های بسیار دور برمی گردد. یعنی انسان از قرار دادن شاخ حیوانات جلوی گوش هایش برای جبران کم شنوایی خود استفاده می کرد، حالا می توان تصور کرد که اولین سمعک مربوط به صدها و شاید هزاران سال پیش بوده باشد. حالا یک نگاه به عکس پایین بیندازید تا کاملاً متوجه سیر تحول سمعک در طول این سال ها شوید.

شاخ حیوانات

شاخ حیوانات اولین چیزی بود که انسان برای جبران کم شنوایی خود از آن استفاده می کرد.

تاریخچه سمعک

شاخ حیوانات اولین لوازمی بودند که توسط انسان به عنوان سمعک مورد استفاده قرار می گرفتند و اثرات کم شنوایی را کاهش می دادند. هرچند که نمی توانستند به افراد مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق یا کم شنوایی هایی با ریشه عصبی کمک کنند اما مانند یک قیف صداها را از محیط اطراف به سمت گوش جاری می کردند و در عین حال بنا به ساختاری که داشتند قدری هم صداها را تقویت می کردند؛ بنابراین برای افت هایی تا شدت متوسط مورد استفاده قرار می گرفتند.

شاخ ها معمولاً برای استفاده آسان می توانستند بر روی کمربند یا گردنبندی وصل شوند. با گذشت زمان، شاخ حیوانات جای خود را به لوله های شنوایی داد. این لوله ها نیز تقریباً به همان میزان می توانستند باعث تقویت صدا شوند. تا زمانی که الکتریسیته در ساختار سمعک مورد استفاده قرار نگرفته بود، این موارد تنها اشکالی بودند که سمعک ها داشتند.

لوله های شنوایی اولیه

لوله هایی برای جبران کم شنوایی به عنوان سمعک مورد استفاده قرار می گرفتند.

اختراع تلفن

با اختراع تلفن، رویای ساخت سمعک های الکتریکی به واقعیت تبدیل شد. ایده ی قراردادن بلندگو نزدیک گوش برای جبران کم شنوایی از جایی آمد که گزارش شد کسانی که مبتلا به کم شنوایی هستند، با تلفن راحت تر صحبت می کنند، زیرا در تمام طول مکالمه با فرد بلندگو نزدیک گوش آنها می ماند. توماس ادیسون این نکته را دریافت، زیرا خودش با مشکل کم شنوایی دست و پنجه نرم می کرد. او با استفاده از یافته ها و مهارت های مبتکرانه خود، یک فرستنده کربنی ساخت که این امر زمینه ساز به وجود آمدن سمعک های کربنی بود.

با این حال، ادیسون تنها کسی نبود که به فکر ساخت سمعک الکتریکی بود. در سال ۱۹۱۱، لوئیز وبر دستگاه Esha-Phonophor را به عنوان هدیه برای یکی از دوستانش ساخت اما این طرح به قدری دقیق و بی نقص ساخته شده بود که به عنوان طرح سمعک رواج پیدا کرد و منجر به ایجاد شرکت سمعک زیمنس شد. شرکت زیمنس در ادامه به پیشرفت طرح های خود پرداخت و به یک برند شناخته شده در ساخت سمعک تبدیل شد.

قیمت سمعک

دستگاه Esha-Phonophor که زمینه ساز ساخت اولین سمعک بود.

ابداع ترانزیستور

لوله های خلاء (Vacuum Tube) با آمدنشان قدرت تقویت سمعک ها را حتی بیشتر از قبل بهبود بخشیدند. با این حال، این سمعک ها هنوز خیلی بزرگ بودند. هرچند پیشرفت فناوری باعث شد این سمعک ها تبدیل به یک جعبه کوچک شوند، اما هنوز استفاده از آن ها برای کاربران خسته کننده بود. به مرور برخی از اولین سمعک های قابل حمل ساخته شد، این سمعک ها مزیت قابل حمل بودن را نسبت به گذشته داشتند اما به باتری های بزرگی نیاز داشتند و دوام چندانی هم نداشتند.

قبل از اینکه پیشرفت دنیای سمعک به فناوری دیجیتال برسد، ترانزیستورها مسیر تحول سمعک ها را هموارتر کردند. این فناوری باعث شد که سمعک ها کوچکتر از قبل شوند. استفاده از ترانزیستور یک پیشرفت فوق العاده محبوب بود و باعث افزایش فروش شدید سمعک ها شد؛ همچنین علاقه بیشتری به تولید دستگاه های کمک شنوایی پیشرفته تر در میان تولیدکنندگان برانگیخت.

راهنمای خرید سمعک

دستگاه Vacuum Tube از نسل دوم سمعک های اولیه

انتقال از دنیای آنالوگ به دیجیتال

از وقتی که سیلیکون به ماده اولیه ترانزیستورها تبدیل شد، سمعک ها حتی کوچکتر و انعطاف پذیرتر نیز شدند. در سال ۱۹۹۶، سمعک ها به پیشرفت ترین شکل خود، یعنی دیجیتال رسیدند. این سمعک های دیجیتال مانند هیچ یک از سمعک های قبلی نبودند و بسیار پیشرفته تر از قبل بودند. با گذشت زمان به ویژگی های برجسته آن ها نیز افزوده می شد. تا سال ۲۰۰۰ میلادی، سمعک های دیجیتالی توانستند ۸۰ درصد از سهم بازار را نصیب خود کنند و تبدیل به اولین گزینه برای اکثر کاربران شدند.

تنظیم دقیق سمعک از ویژگی های برجسته ای است که تولید کنندگان سمعک دیجیتالی روی آن متمرکزند. هنگامی که کاربران سمعک امکان تطبیق بیشتری بین کم شنوایی خود و میزان تقویت سمعک را تجربه کردند، بیشتر از قبل از صدای سمعک خود لذت می بردند. امروزه جنبه های بسیاری از صدا اعم از بلندی و زیر و بمی برای کاربران سمعک قابل تنظیم بوده و توسط خود کاربران نیز قابل تغییر است. همچنین امکاناتی مانند telecoil و Bluetooth امکان ارتباط با دستگاه های دیگر مثل موبایل و تلویزیون را فراهم می آورد.

سمعک زیمنس

اولین نسل سمعک های دیجیتال

با این حال، پیشرفت ها در دنیای سمعک هنوز به پایان نرسیده است و سرعت پیشرفت تکنولوژی در دنیای سمعک از گذشته نیز بیشتر است. از شکل و اندازه سمعکها گرفته تا قابلیت تقویت دقیق تر. در حال حاضر هر ساله شاهد پیشرفت های جدیدی در رابطه با سمعک ها هستیم.

آینده سمعک ها

یکی از مهمترین پیشرفت های فناوری سمعک، اضافه شدن باتری های قابل شارژ به سمعک هاست. تلفن های همراه و لپ تاپ های ما از باتری های لیتیوم-یونی قابل شارژ استفاده می کنند و سمعک های شارژی نیز حالا این فناوری را به کار می گیرند. این ویژگی هزینه جانبی سمعک را کاهش می دهد.

پیشرفت دیگر سمعک ها کاهش اندازه شگفت انگیز سمعک ها نسبت به قبل بود. این پیشرفت به اندازه ای بوده که اکنون بسیاری از کمپانی های تولید سمعک، ادعای ساخت سمعک نامرئی را دارند. در شکل زیر تصویر یک سمعک نامرئی را مشاهده می کنید. با دقت به آن نگاه کنید و تصور کنید چه دنیای وسیعی از تکنولوژی درون آن نهفته است.

سمعک زیمنس

آخرین نسل سمعک های هوشمند کمپانی زیمنس

آنچه که واضح است، این است که تکنولوژی در دنیای سمعک با سرعت بسیار زیادی درحال پیشرفت است و این موضوعی است که امروزه برای هیچ کس پوشیده نیست. اگر مطالعه مقاله فوق برایتان مفید بود می توانید در همین زمینه مقالاتسمعک نامرئی“، “سمعک زیمنس“، “سمعک شارژی” و “قیمت سمعک”  را نیز مطالعه کنید و درباره سمعک ها و جدیدترین اطلاعات در مورد آن ها آگاهی کسب کنید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
15 ساعت قبل

Outstanding feature