آیا کرونا باعث کم شنوایی و وزوز کردن گوش می‌شود؟

آیا کرونا باعث کم شنوایی و وزوز کردن گوش می‌شود؟

27 مارس 2021

تأثیر کرونا در کاهش شنوایی و وزوز کردن گوش

شروع اپیدمی ویروس کرونا از یکسال قبل تا به الان با شروع بسیاری از نگرانی ها برای بشر همزمان بود چرا که هنوز با گذشت یکسال ماهیت این ویروس در بسیاری از موارد برای محققان ناشناخته است. اینکه ویروس دقیقا چگونه منتقل می شود، دقیقا بر چه نقاطی از بدن انسان تاثیر میگذارد، مدت زمان ابتلا تا بهبودی از این ویروس چقدر است و یا چگونه است که ابتلا به ویروس کرونا برای برخی افراد به سادگی یک سرماخوردگی است و برخی را به کام مرگ می کشاند.

کرونا و کم شنوایی

کرونا و کم شنوایی

همه ی این موارد سوالاتی است که جواب آنها هنوز هم برای ما مشخص نیست. از طرفی، دیده می شود که گاهأ ویروس در بدن افراد مختلف، نمود های متفاوتی دارد و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی در افراد خواهد شد. بجز علائم مشخصی که در همان ابتدا توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد(تب، سرفه ی خشک و درد عضلانی)، مشاهده کردیم که بسیاری از افراد علائمی از جمله سر درد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی را نیز در دوران کرونا تجربه کردند و همین علائم جدید باعث شد تا افراد بروز هرگونه علامت در بدن خود را نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا بدانند. از جمله مواردی که افراد درباره ی آن سوال میکنند، موضوع کم شنوایی در کرونا است. اینکه آیا بین کم شنوایی و ابتلا به کرونا ارتباطی وجود دارد؟ کم شنوایی ناشی از کرونا چه مقدار است؟ آیا این مقدار پس از بهبودی از ویروس بازگشت پذیر است یا خیر؟

در مقاله زیر سعی شده تا به سوالاتی اینچنین پیرامون کم شنوایی در کرونا پاسخ داده شود

 

 

آیا بیماری کووید ۱۹ باعث کم شنوایی و وزوز گوش می شود؟

در ابتدا دانستن این نکته ضروری است که علت ایجاد انواعی از کم شنوایی ها میتواند عفونت ویروسی باشد. ویروس ها از طرق متفاوتی می‌توانند به گوش و ارگان های آن آسیب برسانند و کم شنوایی ناشی از آنها نیز می‌تواند از کم شنوایی ملایم تا عمیق باشد. در اکثر موارد کم شنوایی ناشی از حملات ویروسی از نوع کم شنوایی حسی عصبی بوده و منطقه ی آسیب آن، حلزون و ارگان های داخلی آن می باشد(در برخی موارد، کم شنوایی های انتقالی یا آمیخته نیز بر اثر حملات ویروسی دیده می شود). از آنجایی که بیماری کرونا نیز یک حمله ی ویروسی به ارگان های بدن است، بروز کم شنوایی در هنگام ابتلا به ویروس کرونا دور از انتظار نیست. البته پس از گذشت یکسال هنوز هیچ نتیجه مشخص و قطعی ای در این باره وجود ندارد و هنوز پزشکان کم شنوایی را از علائم قطعی کرونا نمی دانند اما بروز آن نیز در تعدادی از بیماران کرونایی تحت آزمایش دیده شده است اما به دلیل آنکه تعداد افراد تحت این آزمایش ها کم بوده، نتایج حاصل از آنها را نمیتوان قطعی و همیشگی دانست. کم شنوایی ایجاد شده در افراد مبتلا به ویروس کرونا دارای چند ویژگی است از جمله آنکه ناگهانی رخ میدهد، فرد مبتلا هیچ گونه سابقه ی قبلی کم شنوایی ندارد و کم شنوایی ایجاد شده پس از بهبودی از ویروس کرونا از بین خواهد رفت.

کرونا و وزوز گوش

محققان کم شنوایی ایجاد شده بر اثر کرونا را به چند دلیل میدانند. ابتدا اینکه این کم شنوایی ممکن است بر اثر آسیب مستقیم ویروس به حلزون و دیگر ارگان های شنوایی باشد. علت دوم کم شنوایی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، ترس و استرس ناشی از آن است که در برخی افراد منجر به ایجاد کم شنوایی های ناگهانی و با بروز وزوز شده است.  مورد آخر هم اینکه از آنجایی که ابتلا به ویروس کرونا با علائم تنفسی همراه است، هایپوکسی یا همان کمبود اکسیژن رسانی به مغز و ارگان های آن را میتوان از دلایل بروز کم شنوایی در هنگام ابتلا به ویروس کرونا دانست.

 

آیا داروهای تجویز شده برای درمان کرونا می‌توانند باعث کم شنوایی شوند؟

نکته ای که باید در ابتدا به آن اشاره کنیم این است که داروهایی که می‌توانند موجب ایجاد کم شنوایی در افراد شوند، داروهای اتوتوکسیک نامیده میشوند. این داروها شامل انواع آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب، داروهای لوپ دیورتیک، داروهای ضد درد و ضد تب، داروهای شیمی درمانی و داروهای اتوتوپیکال میشوند.

داروهایی که امروزه بعنوان درمان کرونا شناخته می شوند نیز شامل آزیترومایسین، رمدسیویر و فاویراپیر است که همۀ این داروها نیز در دسته ی داروهای اتوتوکسیک قرار میگیرند. با این تفاسیر، مصرف داروهای درمان کرونا می توانند تا حدودی موجب کم شنوایی شود. این کم شنوایی می‌تواند از طیف ملایم تا شدید و بطور ناگهانی باشد. اثرات این کم شنوایی پس از مصرف این داروها نیز ممکن است برگشت پذیر و یا برگشت ناپذیر باشد و این موضوع به نوع داروی مصرفی بستگی دارد.

رابطه کرونا با کم شنوایی و وزوز گوش

رابطه کرونا با کم شنوایی و وزوز گوش

در انتها باید گفت ویروس کرونا هنوز هم با گذشت یکسال برای بشر ناشناخته است. علائم آن ممکن است دائما در حال تغییر بوده و در بدن افراد مختلف نمود های متفاوتی داشته باشند. در این میان بهترین کار انجام توصیه های ابتدایی پزشکان از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شُستن دست هاست تا از این طریق حداکثر مراقبت از خود و اطرافیان را در برابر این ویروس داشته باشیم..

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
1 روز قبل

Outstanding feature