ارتباط سرگیجه و کرونا

ارتباط سرگیجه و کرونا

27 مارس 2021

شاید بتوان زندگی بشر امروزی را به دو بخش قبل از اپیدمی ویروس کرونا و بعد از آن تقسیم کرد چرا که ویروس کرونا آغازگر بسیاری از نگرانی ها، ترک برخی عادات و بطور کلی تغییر سبک زندگی همیشگی بشر در طول زمان بود. از جمله عاداتی که این ویروس در بشر پدید آورد این بود که دیگر هیچکس نمی‌توانست از کنار سرفه های ساده، بدن درد های معمولی و یا سر درد های همیشگی به سادگی بگذرد. ارتباط سرگیجه و کرونا طوریست که با بروز هر یک از این علایم صدایی در ذهن فرد طنین انداز می شد که:  نکنه کرونا گرفتم!!

از جمله علائمی که بروز و ظهور آن در هر فرد ممکن است با بروز نگرانی هایی همراه باشد، سرگیجه است. چه قبل از اپیدمی ویروس کرونا و چه بعد از آن، بروز سرگیجه حتی برای مدت کوتاه نیز اخلال گر روند زندگی افراد و ایجاد نگرانی هایی در آنها خواهد شد. امروز و در این مقاله به بررسی ارتباط سرگیجه و کرونا و چگونگی پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

کرونا و سرگیجه

کرونا و سرگیجه

حتما بخوانید :سمعک شارژی

آیا بیماری کرونا باعث سرگیجه می شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا سرگیجه علامت کرونا است یا خیر باید گفت که از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون مشاهده کرده ایم که ویروس کرونا دائما در حال تغییر و نمود های مختلف در بدن افراد متفاوت بوده است. از همان زمان سازمان بهداشت جهانی علائمی از جمله تب، سرفۀ خشک، درد عضلانی و از دست دادن حس بویایی را علائم مشخص و تیپیک کرونا دانست اما تأکید کرد که برخی افراد ممکن است دارای تمام این علائم و برخی ممکن است فاقد یک یا چند علامت باشند اما به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. در واقع بروز سرگیجه هیچ گاه بعنوان علامت اختصاصی ابتلا به ویروس کرونا اعلام نشده اما در مطالعه ای که بر روی حدود ۱۵۰ بیمار مبتلا به کرونا انجام شد، تعداد زیادی از آنها در طی ابتلا به ویروس کرونا حداقل یکبار سرگیجه را تجربه کرده بودند. بعد از آن پزشکان به افرادی که سوال می کردند آیا سرگیجه از علائم کروناست یا خیر هشدار دادند که اگر چه بروز سرگیجه از علائم اختصاصی ابتلا به کرونا نیست اما باید آن را جدی گرفت

 

علت سرگیجه در کرونا چیست؟

ارتباط سرگیجه و کرونا را می توان در این موضوع جستجو کرد که ابتلا به کرونا می‌تواند یک نوع حمله ی ویروسی به سلول های عصبی و مغز باشد و التهاب بخش های مختلف بدن نیز از اولین علائم بروز حمله ی ویروسی در بدن انسان است. درصد زیادی از سرگیجه ها مربوط به وجود مشکلاتی  در عصب دهلیزی انسان هستند و این موضوع می تواند توضیحی برای علت ارتباط سرگیجه و کرونا باشد. در واقع، طی ابتلا به ویروس کرونا، ویروس ها ممکن است به عصب دهلیزی فرد حمله کرده و باعث بروز مشکلاتی از جمله سرگیجه، گیجی و یا اختلال حافظه شوند.

ارتباط سرگیجه و کرونا

علائم و نشانه های سرگیجه ناشی از کرونا

سرگیجه در انسان میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و نمیتوان بروز هرگونه سرگیجه را در این دوران، سرگیجه ناشی از ویروس کرونا دانست. اما این سوال پیش می آید ارتباط سرگیجه و کرونا چگونه است؟ سرگیجه کرونا چند روز طول میکشد؟

بطور کلی سرگیجه در افراد مختلف میتواند شکل های متفاوتی داشته باشد. بعضأ افراد عنوان میکنند که در هنگام سرگیجه احساس میکنند که محیط اطراف به دور آنها می چرخد. بعضی افراد احساس سقوط را تجربه میکنند و برخی دیگر نوعی از حرکات نامتعادل بدن را سرگیجه میدانند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم هنوز هیچکس سرگیجه را بعنوان علامت اختصاصی کرونا اعلام نکرده است و به همین دلیل نمیتوان سرگیجه ناشی از کرونا را سرگیجه ی خاصی دانست.

پزشکان هشدار میدهند که اگر بروز سرگیجه در فرد با بروز دیگر علائم کرونا همانند تب، سرفه و با درد عضلانی همراه بود، میتوان آن را سرگیجه ی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دانست و آن را پیگیری کرد.

 

سرگیجه کرونا چقدر طول می کشد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هنوز هیچ نتیجه مشخصی درباره اینکه بروز سرگیجه از علائم واضح و مشخص ویروس کرونا باشد، وجود ندارد و به همین ما سرگیجه ی خاصی تحت عنوان سرگیجه ی ناشی از ویروس کرونا را نداریم. واضح است که چون کلیت موضوع هنوز برای محققان اثبات نشده، نمیتوان در باره ی جزئیات آن نظر داد اما با توجه به اینکه التهاب اعصاب از جمله علائم اولیه کرونا است و فرضیه ی بروز سرگیجه در دوران کرونا نیز التهاب عصب دهلیزی است، انتظار می رود سرگیجه نیز از علائم اولیه کرونا باشد و بروز آن را میتوان در روزهای اولیه ابتلا انتظار داشت.

سرگیجه و کرونا

 

برای درمان سرگیجه کرونا چه باید کرد؟

از نشانه های اولیه بسیاری از انواع سرگیجه ها عدم تعادل است. در واقع فرد مبتلا به سرگیجه ممکن است تعادل خود را از دست داده و گاهأ این عدم تعادل ممکن است به سقوط فرد از ارتفاع و یا زمین خوردن وی منجر شود پس ابتدایی ترین کار در هنگام رویارویی با علائم سرگیجه این است که در اگر در حالت ایستاده هستید، بنشینید یا دراز بکشید و این حالت را تا رفع حالت سرگیجه و یا کمک گرفتن از اطرافیان حفظ کنید. اگر بروز سرگیجه در حالت خوابیده به شما دست داد، برای درمان سرگیجه چشمان خود را تا رفع آن بسته نگه دارید و از هرگونه حرکات تند و سریع خودداری نمایید.

 

در انتها باید گفت ویروس کرونا هنوز هم با گذشت یکسال برای بشر ناشناخته است. علائم آن ممکن است دائما در حال تغییر بوده و در بدن افراد مختلف نمود های متفاوتی داشته باشند. در این میان بهترین کار انجام توصیه های ابتدایی پزشکان از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شُستن دست هاست تا از این طریق حداکثر مراقبت از خود و اطرافیان را در برابر این ویروس داشته باشیم..

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
1 روز قبل

Outstanding feature