سمعک های آنالوگ؛ ویژگی و انواع آن

سمعک های آنالوگ؛ ویژگی و انواع آن

21 نوامبر 2020

سمعک های آنالوگ پایین ترین رده قیمت را دارند زیرا صداها را بدون تغییر تقویت میکنند. برای آشنایی با سمعک های آنالوگ و کسب اطالاعات بیشتر با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بسیاری از کاربران سمعک ممکن است وجه تمایز سمعک ها را در شکل ظاهری آنها ببینند. در واقع اطلاعات دیگری راجع به انواع سمعک، ویژگی ها و وجه تفاوت های آنها ندارد. یکی مهمترین وجه تمایز سمعک ها، دسته بندی آنها بر اساس نوع پردازش سیگنال آکوستیکی است که بر این اساس سمعک ها به ۲ دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می شوند.

این موضوع عامل مهمی است که هنگام خرید سمعک باید مد نظر قرار گیرد. امروز و در این مقاله به بررسی نوع آنالوگ سمعک و ویژگی های آن می پردازیم.

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ چیست؟

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی سمعک های جدید، سمعک های آنالوگ رواج کمتری دارند چرا که پیشرفت تکنولوژی در سمعک های دیجیتال به حدی متنوع شده که شاید خرید سمعک دیجیتال به اولویت تبدیل شده و خرید این نوع سمعک ها به آخرین انتخاب کاربران برای خرید سمعک تبدیل شده باشد چرا که اگر بخواهیم این تایپ را به زبان ساده تعریف کنیم، درواقع فقط یک تقویت کننده و افزایش دهنده اصوات محیطی هستند و نه چیز دیگر.

در واقع در این سمعک ها صدای تلویزیون و تلفن با صدای صحبت کردن افراد هیچ تفاوتی نداشته و هر دو به یک اندازه و یک شکل تقویت می شوند و این موضوع قطعا تاثیر بسزایی در کیفیت صدای سمعک خواهد داشت که ممکن است برای بسیاری از کاربران ایده آل نباشد. در واقع در دسترسی زیادی برای کنترل و تنظیم سمعک به کاربر داده نشده است.

ویژگی های سمعک آنالوگ

سمعک های آنالوگ دارای ویژگی های مثبت و منفی ای هستند که هر یک ممکن است دلیلی برای خرید و یا عدم خرید سمعک آنالوگ توسط کاربران باشد.

از سری ویژگی هایی که ممکن است افراد زیادی را به ترغیب بر استفاده از سمعک آنالوگ کند، قیمت ارزان این سمعک هاست. در واقع قیمت سمعک آنالوگ در پائین ترین رده قیمت سمعک در میان دیگر مدل های سمعک است. ویژگی دیگر سمعک آنالوگ کاربری راحت و ساده آن است که به همین دلیل ممکن است استفاده از آن توسط افراد مسن و یا افرادی که توانایی حرکتی کمتری دارند به نسبت دیگر مدل های سمعک بیشتر و محبوب تر باشد.

گاهأ بدلیل تکنولوژی ساده تر، مصرف باتری در  این سمعک ها کمتر از دیگر مدل های سمعک می باشد. البته این سمعک ها دارای ویژگی های دیگری نیز هستند که ممکن است دلایل محکمی برای عدم خرید توسط کاربران باشد و آن هم اینکه این سمعک ها قابلیت کنترل و تنظیم در شرایط متفاوت را نداشته و همه انواع صدا را به یک شکل و یک اندازه تقویت می کنند.

تفاوت سمعک آنالوگ و دیجیتال

در واقع هر دو سمعک دیجیتال و آنالوگ از اجرای مشابهی ساخته شده اند اما می توان گفت که تفاوت اصلی میان این دو سمعک نوع تقویت صدا در آنهاست.

در سمعک آنالوگ تقویت اصوات بصورت یکسان و مستمر صورت می گیرد. یعنی برای پردازشگر سمعک آنالوگ صدای حرف زدن افراد با صدای همهمه و شلوغی تفاوتی ندارد و هر دوی این صداها به یک میزان تقویت و تشدید می شوند اما در سمعک دیجیتال اینگونه نیست.

در سمعک های دیجیتال سعی بر آن است که صدای محیطی مفید همانند صدای صحبت دیگران با ما، تقویت بهتری نسبت به صدای همهمه جمعیت داشته باشد. حتی امروزه سطحی از تکنولوژی در سمعک دیجیتال قرار گرفته که بر آن اساس صداها با توجه به مکان های مختلف به میزان خاصی تقویت می کنند. مثلا تقویت صدا در محیط کتابخانه با تقویت صدا در محیط کلاس کاملا متفاوت است.

این سمعک ها چگونه کار می کنند؟

سمعک ها بطور کلی از ۳ بخش اصلی تشکیل شده اند.

بخش اول سمعک، میکروفون آن است که صدا به وسیله ی آن دریافت می شود.

بخش دوم سمعک مدار پردازشی آن و بخش سوم سمعک رسیور آن است که در این بخش صدا دریافت شده و تقویت می گردد.

مدار یا همان بخش پردازشی این سمعک ها به این صورت است که نمی تواند بین صداهای مختلف تمایزی قائل شود و به همین سبب همه صدا ها را به یک اندازه تقویت می کند. مثلا بجای آن که صدای گفتاری را بیشتر و صدای نویز و همهمه را کمتر تقویت کند، همه را به یک اندازه افزایش می دهد و این امر باعث کاهش وضوح و شفافیت صدا در سمعک خواهد شد.

سمعک آنالوگ

قیمت سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ در میان انبوهی از سمعک های تولید شده در دنیای امروز جزو ارزان ترین سمعک هاست. نبود تنظیمات و تکنولوژی های خاص در این نوع سمعک باعث کاهش قیمت نسبت به دیگر مدل های سمعک است. البته همانند دیگر مدل های سمعک، قیمت این سمعک نیز به عوامل زیادی وابسته است اما بطور کلی می توان گفت که قیمت سمعک آنالوگ از ۷۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

تفاوت سمعک دیجیتال با سمعک آنالوگ

سوالات متداول

  • سمعک آنالوگ بهتر است یا دیجیتال؟

در مقالات قبلی اشاره کردیم که در انتخاب سمعک چیزی تحت عنوان بهترین سمعک یا بدترین سمعک وجود ندارد بلکه تمام اینها در با توجه به وضعیت سیستم شنوایی فرد و نیز انتخاب های وی متفاوت خواهند بود اما اگر بخواهیم سمعک ها را از لحاظ تکنولوژی و امکانات رده بندی کرده و آنهارا با هم مقایسه کنیم، سمعک های دیجیتال و هوشمند قطعا بهتر از سمعک های آنالوگ هستند.

  • سمعک آنالوگ خوب را از کجا تهیه کنیم؟

کارشناسان کلینیک ملاصدرا همه روزه آماده ارائه مشاوره رایگان به کاربران جهت دریافت و خرید سمعک آنالوگ می باشند. در کلینیک ملاصدرا، باتری مورد نیاز سمعک تا یکسال بصورت رایگان، مهلت تست سمعک و ارائه کارت گارانتی معتبر به کاربران نیز قابل انجام است.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]